Zenés vasárnapok 4 / Dimanches musicaux 4 / Musical Sundays 4
Magyar nyelvű podcast 🇭🇺
Podcast en français 🇫🇷🇨🇭
Műsor/Programme/Program
Max Bruch (1838-1920)
Acht Stücke/Huit pièces Op.83
I. Andante
VI. Nachtgesang/Nocturne (Andante con moto)
Magyar és francia szöveggel. / Texte en hongrois et français.
[HU] 🇭🇺
Üdvözlöm a kedves Hallgatókat!
Gölles Martin vagyok, és ez a Zenés vasárnapok című podcast negyedik
adása 2021. február 21-én. A mai napra a svájci
Quatuor Bourgogne 2017-es magyarországi koncertkörútjáról hoztam két
felvételt. A kamarazenekar közel tíz éve alakult a művészek baráti kapcsolata
által, amelyben Martin Kunz klarinéton,
Suzanne Reinhard basszetkürtön, Claude Delley basszusklarinéton,
és Anna Kunz-Legocka zongorán játszik. Ma Quintette Bourgogne néven már
öten vannak, mivel pár éve Ruth Wegmüller klarinétművész is csatlakozott az
együtteshez.
A Quatuor Bourgogne kamarazenekar Bernben (2017)
A két felvétel Max Bruch Op. 83-as Acht Stücke (’Nyolc darab’) c. művének I. és VI. tétele. A
zeneszerző 1910-ben, 72 évesen írta ezt a zeneműsorozatát a már profi
klarinétművész fia, Max Felix számára. A nyolc darab mindegyikének megvan
a maga varázsa. Késői keletkezésük ellenére a konzervatív romantikus
stílust idézik, távol állva a kortársak nyelvezetétől. Mi is a darabok
témája? Bruch címet csak az V. és a VI. tételnek adott, a többinél pedig
nyugodtan gondolkozzunk el, mi mit adnánk nekik – mit tudunk elképzelni a
zenéhez? Kezdhetjük rögtön az első, Andante tétellel. Ennek
az olasz kifejezésnek a magyar jelentése: járva, lépve. Figyeljük csak
meg, hogyan épül fel a tétel eleje, milyen lágyan úsznak be egymás után a
szólamok: a zongora egyszólamban indít, ami aztán akkordokkal bővül ki,
pár ütemmel később megjelenik a basszetkürt, utána pedig a klarinét.
Max Bruch (1912)
Bruch ezeket a műveket eredetileg A-klarinétra, brácsára és zongorára
írta, de népszerűségüknek köszönhetően többféle hangszer-összeállításban
hallhatjuk őket, ahogy most is. A VI. tétel a Nachtgesang, vagy más néven Nocturne címet kapta, amelynek jelentése:
’éjjeli ének’. Nálunk a klarinét és a basszetkürt mintha egy duettet
énekelne. Mindkettőnek megvannak a saját gondolatai – néha csak az egyikük
szólal meg, néha mindketten egyszerre; s van, hogy ugyanazt mondják.
Mindehhez a zongora pedig egy érzelemdús kíséretet ad, az izgalmas
harmóniaváltásokkal pedig folyamatosan viszi előre az eseményeket. A
tétel, annak végén a kezdeti melankóliából a sok zenei cselekmény után
egyfajta megvilágosodott, boldog hangulatot vetít elénk, mint amikor egy
nyári estén a felhők mögül előbújik a Hold, és megvilágít mindent.
A ma már öttagú Quintette Bourgogne kamarazenekar és Gölles Martin
Dijonban (2019)
A mai adásnak vége, köszönöm a figyelmet! A korábbi részek
visszahallgathatók a martingolles.eu
PODCAST
menüpontja alatt, a bennük szereplő zenék pedig megtalálhatók a podcast rádiójában. A következő héten id. Johann Strauss szerzeményeivel
érkezem. Addig is minden jót kívánok!
[FR] 🇫🇷🇨🇭
Bienvenue!
Je m'appelle Martin Gölles et c’est le quatrième épisode du podcast
«Dimanches Musicaux» du 21 février 2021. Je souhaite vous
présenter deux enregistrements réalisés lors de la tournée de concerts de
l’orchestre de chambre suisse Quatuor Bourgogne en Hongrie 2017.
L’ensemble est né il y a près de dix ans d’une relation amicale entre les
artistes, dans laquelle Martin Kunz joue de la clarinette,
Suzanne Reinhard du cor de basse, Claude Delley de la clarinette
basse et Anna Kunz-Legocka du piano. Aujourd’hui, il y en a déjà cinq
sous le nom de Quintette Bourgogne, la clarinettiste Ruth Wegmüller ayant
également rejoint l’ensemble il y a quelques années.
L'Orchestre de Chambre Quatuor Bourgogne à Berne (2017)
Les deux pièces sont deux mouvements, le premier et le sixième de
Huit pièces Op.83 de Max Bruch. Le compositeur a écrit cette
série de musique en 1910, à l’âge de 72 ans, pour le fils du clarinettiste
déjà professionnel, Max Felix. Chacune des huit pièces a son propre charme.
Malgré leurs origines tardives, ils évoquent un style romantique conservateur,
très éloigné du langage des contemporains. Quel est le thème des pièces? Bruch
a donné des titres seulement aux cinquième et sixième mouvements. Pour les
autres, soyons libres de penser à ce que nous leur donnerions – que
pouvons-nous imaginer pour la musique? Nous pouvons commencer tout de suite
avec le premier partie: «l’Andante». Le sens français de ce
terme italien est: comme marcher. Observez simplement comment le début du
mouvement est structuré, quelle tendre est la façon dont les voix nagent les
unes après les autres. Le piano démarre d’une seule voix, qui se développe
ensuite avec des accords, quelques temps plus tard le cor de basse, puis la
clarinette.
Max Bruch (1912)
Bruch a initialement écrit ces œuvres pour clarinette en A, violon alto et
piano, mais en raison de leur popularité, nous pouvons les entendre dans une
variété de compositions instrumentales, comme c’est le cas aujourd’hui. Le
sixième mouvement a reçu le titre «Nachtgesang» ou
«Nocturne» qui signifie ’chanson de nuit’. Chez nous, la
clarinette et le cor de basse semblent chanter en duo. Les deux ont leurs
propres pensées – parfois un seul d’entre eux parle, parfois les deux à la
fois; et ils peuvent dire la même chose. À tout cela, le piano ajoute un
accompagnement émotionnel, et avec des changements d’harmonie passionnats, il
fait continuellement avancer les intrigues. De la mélancolie initiale du
mouvement, après de nombreux actes musicaux, il nous présente enfin une sorte
d’ambiance éclairée et joyeuse, comme une soir d’été la lune émerge de
derrière les nuages et illumine tout.
L'Orchestre de Chambre Quintette Bourgogne composé de cinq membres
et Martin Gölles à Dijon (2019)
L’épisode d’aujourd’hui est terminé, merci de votre attention. Les parties
précédentes peuvent être écoutées sur la page
PODCAST
de martingolles.eu et la musique peut être trouvée sur la radio du podcast. La semaine prochaine, j’arrive avec des œuvres de
Johann Strauss Sr. En attendant, je vous souhaite tout le meilleur!
Források / Sources
BRUCH, Max: Acht Stücke Op.83
https://ks4.imslp.net/files/imglnks/usimg/c/c2/IMSLP29149-PMLP10957-Bruch-Op083.pdf
(letöltve: 2021. 02. 19.)
BRUCH, Max: 8 pieces Op. 83 Philon Trio-album
https://www.analekta.com/en/albums/max-bruch-eight-pieces-clarinet-viola-piano-op-83-philon-trio/
BRUCH, Max: 8 pieces Op. 83 Philon Trio-album
https://www.analekta.com/en/albums/max-bruch-eight-pieces-clarinet-viola-piano-op-83-philon-trio/
(letöltve: 2021. 02. 19.)
CHRISTIANSEN, Kai: Max Bruch
https://www.earsense.org/chamber-music/Max-Bruch-Eight-Pieces-Op-83/
CHRISTIANSEN, Kai: Max Bruch
https://www.earsense.org/chamber-music/Max-Bruch-Eight-Pieces-Op-83/
(letöltve: 2021. 02. 19.)