Zenés vasárnapok 2 / Dimanches musicaux 2 / Musical Sundays 2
Műsor/Programme/Program
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Hatodik bécsi szonatina/Sonatine viennoise No. 6/Viennese Sonatina No.
6
(KV Anh. 229/KV 439b)
III. Adagio
IV. Finale (Allegro)
Háttérzene/Musique de fond/Background music
Wolfgang Amadeus Mozart
Ötödik bécsi szonatina/Sonatine viennoise No. 5/Viennese Sonatina No.
5
I. Adagio
Szép napot kívánok mindenkinek!
Ma február 7-e van, és ez a Zenés vasárnapok podcast második adása. Az
előző részben Mozart Hatodik bécsi szonatinájának első két tételével
ismerkedhettünk meg, ma pedig a harmadikkal és negyedikkel érkeztem. A
zongoránál és a mikrofonnál Gölles Martin.
Ahogy azt az előző adásban is említettem, a divertimentokat elsősorban
korabeli zenés összejöveteleken hallatták a vendégek, megalapozva ezzel a jó
hangulatot. Egy fogadáson a zenén kívül még nagy szerepe van a kínált
ételeknek is, hát még az édességeknek! Én személy szerint nagyon örülök neki,
amikor meglátom egyik kedvencemet az asztalon, a Mozartkugelt. Ezt, a ma már
világhírű, és több gyártótól is ismert édességet eredetileg Paul Fürst
salzburgi cukrász készítette el 1890-ben „Original Salzburger Mozartkugeln”,
vagyis ’Eredeti salzburgi Mozart-golyó’ néven. Ma, a Fürst Cukrászdában még
130 évvel később is hagyományos módon, kézzel készülnek a finomságok a
korabeli recept alapján. Paul Fürst a marcipánból, pisztáciából és nugátból
készült tökéletesen kerek golyót egy fapálcára helyezte, majd étcsokoládéba
mártotta, a pálca után megmaradt lyukat pedig csokoládéval kézzel lezárta.
Arra utaló forrást nem találtam, hogy miért éppen golyó alakú édességet
kezdett gyártani a cukrászmester. Nekem az az elméletem, hogy Mozart egyik
kedvenc sportjához, a kuglihoz köthető ez az alakzat. Ennyi édes pillanat után
következzen a mű harmadik tétele. A kezdeti játékosan vidám, majd táncos
légkör után megnyugszik a zene, ahol egy lassú, méltóságteljes karaktert
hallhatunk. Az előadói utasítás adagio, vagyis ’kényelmesen’.
A szonatina ¾-es lüktetésű fináléja szokatlan módon szonátaformájú. A
fanfárszerű indítás meghatározza a tétel hangulatát, s az itt található pár
hangos kis motívumok később is visszaköszönnek, így például a főtéma
közepén. Hallgassunk csak bele a tétel elejébe!
Most pedig nézzük, hogy jelenik meg jó pár ütemmel később!
Most pedig a melléktémát, amit először a jobb kézben hallunk, majd a bal
kézben, a basszusban tér vissza.
Ne lepődjünk meg, ha a rövid kidolgozásban fanfármotívumokat vélünk
felfedezni, lesz belőle bőven – ritmikai ismétlések kis hangnemi
modulációkkal. Pár ütemes visszavezetés után ismét felhangzik a főtéma –
igen, ez már a visszatérés ismert dallamokkal. Ezt követően a melléktéma a
tétel elejétől eltérően először a bal, majd a jobb kézben jelenik meg.
Zárásként egy kis bővítménnyel találkozunk, az utolsó pár ütemben pedig
szintén a főtémából merít Mozart mester. Na, de most már eleget
beszéltem, következzen a mű negyedik tétele, a finálé.
Ismeretlen olasz festő: Olasz koncert fúvós együttessel a XVIII.
században
Artiste italien inconnu: Concert italien avec ensemble à vent au
XVIIIe. siècle
Unknown Italian artist: Italian concert with wind ensemble in the
XVIII. century
A mai adásnak vége, köszönöm a figyelmet! A korábbi részek
visszahallgathatók a martingolles.eu
PODCAST
menüpontja alatt, a bennük szereplő zenéket pedig ugyanezen az oldalon meg
lehet találni a rádiós lejátszási listában. A jövő héten a barokk szvitek
világába csöppenünk bele. Addig is minden jót kívánok!
Források:
MOZART, Wolfgang Amadeus, Six Viennese Sonatinas for piano KV439b (Description)
https://www.universaledition.com/6-viennese-sonatinas-for-piano-mozart-wolfgang-amadeus-ue13354 (letöltve: 2021.01.25.)
Mozartkugel
http://www.original-mozartkugel.com/de/mozartkugel/herstellung_mozartkugel.php (letöltve: 2021. 02. 02.)